Historia marki

Zoom na Mazdę rok przed 100. urodzinami  – historia powstania najbardziej rozpoznawalnej japońskiej marki.

Mazda – bóg mądrości

Ahuro Mazda to staroirański bóg mądrości, inteligencji i harmonii. Żadnej z tych cech nie można odmówić samochodom marki powstałej w Hiroszimie. Za początek powstania dzisiejszej Mazdy możemy uznać rok 1920, kiedy to z inicjatywy Juiro Matsudy, znanego i cenionego biznesmena, powstała firma Toyo Cork Kogyo, zajmująca się sprzedażą podłóg korkowych, obrabiarek, a z czasem
i samochodowych części zamiennych.

W 1931 roku powstało pierwsze „auto” Mazdy – trzykołowy motocykl z przestrzenią ładunkową, MazdaGo. Po sukcesie w kraju – sprzedanych 66 sztukach, rozpoczęto ekspansję do chin. Podczas drugiej wojny światowej Mazda zajmowała się produkcją broni – aż do 1945 roku, do zrzucenia bomby atomowej na Hiroszimę. Po okresie odbudowy, nie tylko fabryki, ale i całego miasta, firma położyła nacisk na rozwój i rozpowszechnienie swoich produktów motoryzacyjnych na rynku.

Po wojnie zyskiwały na popularności samochody tzw. „kei” – małe auta, zwolnione z licznych podatków. Jednym z nich, był powstały w 1960 roku R360Coupe. Dwuosobowy samochód miał zachęcić użytkowników do „przestawienia się” ze skuterów na samochody. Był lekkim
i zaawansowanym technologicznie, jak na tamte czasy, autem. Deklasował trzybiegową konkurencję dzięki czterostopniowemu automatowi, nowoczesnym hamulcom bębnowym i niezależnemu zawieszeniu. Pod maską krył silnik V2 chłodzony powietrzem o mocy 16 KM. Spalanie wynosiło 3,1l/100km. Na czteroosobowe auto Mazdy nie trzeba było długo czekać – już w 1961 roku na drogi wyjechał Carol 360. 18-konny, 4-cylindrowy silnik w całości z aluminim, był jednym z najmniejszych
na świecie – jego pojemność wynosiła jedyne 0,358 ccm. Po kolejnych 6 latach, w 1967 roku Mazda zaprezentowała Cosmo Sport 110S. Była to ówczesna forma samochodu koncepcyjnego (tzw. concept car) – mającego zaprezentować kierunek w którym zmierza firma, nie tylko stylizacyjny,
ale i technologiczny. Na niemieckim torze Nürburgring, nowy silnik Wankla zastosowany po raz pierwszy, spisał się doskonale podczas 84 godzinnego Marathon de la Route. Mimo stopniowych rezygnacji z tego rodzaju silnika u konkurencji – Mazda etapowo, krok po kroku, go dopracowywała. Po premierze Cosmo, Mazda podjęła decyzję o eksporcie swoich samochodów na rynek europejski,
a z czasem i do Stanów Zjednoczonych.

Firma, mimo historii nazywania swoich modeli „Mazda”, decyzję o przyjęciu nazwy powzięła w 1984 roku.

Mazdy rozpoznawalne na całym świecie

W 1985 roku Mazda miała powód do świętowania – sprzedała ponad 10 milionów samochodów.
Do dziś nawet motoryzacyjny laik, kojarzy takie modele jak Mazda 323 (produkowana od 1977 roku, eksportowa wersja Familii, z napędem na tylną oś, dwoma pojemnościami silnika i trzema skrzyniami biegów), 626 (produkowana od 1987 roku, wersja eksportowa modelu Capella), czy sprzedaną w ponad milionie egzemplarzy MX-5, najbardziej znane, dwuosobowe auto sportowe. Mazda 2, 3 i 6 produkowane kolejno od 1996 roku, do dziś widoczne są na ulicach miast. Oferty na wszystkie te modele, produkowane do dziś, mogą Państwo znaleźć w naszym salonie. Do gamy hatchbacków, sedanów i kombi – wkrótce dołączyły SUVy. Crossover CX-7, Mazda 5 to hity sprzedaży, a najnowszemu modelowi – CX-30 wróży się sukces na podobnym poziomie.

Stylistykę Mazdy można oddać jednym słowem – klasyka. Proste, harmonijne linie, spójna koncepcja wnętrza, głębokie kolory to to, co widzimy na pierwszy rzut oka. Wewnątrz to nowoczesne technologie i systemy, które zadbają nie tylko o rozrywkę, ale przede wszystkim o bezpieczeństwo pasażerów.

Zoom zoom

Mazda długo nie mogła zdecydować się na emblemat, który odda jej charakter. Po pięciu próbach,
w 2000 roku zdecydowano się na kształt, który ma oddawać filozofię marki „zoom zoom”. Jak to tłumaczyć? W wolnym tłumaczeniu byłoby to „brum brum”, ale czy oddaje to istotę założenia? My rozumiemy przez to dynamikę jazdy, komfort, poczucie bezpieczeństwa i … czystą przyjemność z prowadzenia naszych samochodów. Filozofia, którą kieruje się Mazda zdaje się być kluczem do sukcesu - japoński koncern posiada 19 fabryk na całym świecie i rocznie produkuje pół miliona samochodów.

Przyszłość Mazdy można ocenić po przyjęciu aut na rynku samochodowym. Wszystkie nowości, jak Mazda CX-30, czy nowa Mazda 3 spotkały się z bardzo pozytywnym odbiorem. Silniki spalinowe Skyactiv X, plany powrotu do silnika Wrankla, elektryzacja modeli… Innowacyjność, ale i duży nacisk na bezpieczeństwo, są cechami idealnie oddającymi charakter tego japońskiego producenta.

KONTAKT

+48 68 320 07 50